Mijn media design alles is een remix

Alles is een Remix! Remixen voor jouw Media design

Voor mij is alles een remix, ik houd van mixen, dingen combineren vanuit diverse bronnen. Muziek mixen tot een mooie set, soorten groente en fruit tot een sapje of smoothie of diverse sporten combineren om tot afwisselende beweging te komen. Remixen is in de muziek wereld een nieuw lied waarbij het origineel herkenbaar blijft en er is toestemming voor gegeven.

In dit artikel omschrijf ik de elementen van creativiteit en geef ik een stappenplan om tot ideeën te komen zodat jij remixen kunt gebruiken om tot unieke content te komen.

Alles is een remix volgens Ted spreker Kirby Ferguson

Ik zag een video met deze topic van Kirby Ferguson. De titel trok mijn aandacht juist omdat je als vormgever graag unieke content wilt maken. Maar is unieke content wel wat het lijkt?

Wat een enorme opluchting! De Ted talk van deze man is wel een briljantje te noemen. Ik kwam op deze video door een cursus die gaat over muziek maken daar gaat deze video over.   

Volgens Ferguson is alle creativiteit een remix. Alles is gebaseerd op iets dat we kennen.

Creativiteit bevat de volgende elementen;

1 Kopieën: Zo leer je hoe iets gecreëerd is.

2 Transformeren: Zorgt dat het je eigen ding wordt.

3 Combineren: Het origineel, ofwel de inspiratie, is niet meer zo duidelijk zichtbaar of hoorbaar.

Echt kopiëren stelde ik niet op prijs hoor tijdens tekenen op school. 😉 Voor mij vind kopiëren in mijn hoofd plaats, je vraagt je af: Hoe is het beeld opgemaakt? Welke technieken? Welke kleuren? In welke lagen? Ik transformeer altijd voordat ik het beeld op papier of scherm zet.

De volgende uitspraak legt muziek maken ook wel heel gemakkelijk uit:

“THE WORDS ARE THE IMPORTANT THING. DON’T WORRY ABOUT TUNES. TAKE A TUNE, SING HIGH WHEN THEY SING LOW, SING FAST WHEN THÉY SING SLOW, AND YOU’VE GOT A NEW TUNE.” – WOODIE GUTHRIE

Ideeën beginnen in je onbewuste brein, je neemt de wereld waar. Je bewuste brein kan het daardoor niet altijd goed verklaren waar het idee vandaan kwam als je niet zo iets ‘simpels’ als bovenstaande volgt.

Hoe kom je bewust tot ideeën?

In een andere video laat Ferguson een remix zien van de methode van James Webb Young uit 1940 gecombineerd met zijn eigen ervaringen hoe je tot ideeën kunt komen:

  • Stap 1 creëer kaders waarbinnen je ideeën gaat verkennen – door specifiek je onderzoek vraag te stellen.
  • Stap 2 Consumeer alles binnen deze kaders – je research doen
  • Stap 3 Verteer de research – bestuderen – organiseren – groeperen – een mindmap maken
  • Stap 4 Laat het los – doe andere zaken zoals huishouden, wandelen afspreken met vrienden. 

Zorg dat je een notitie kan maken, het idee zal vanuit je onbewuste naar boven komen tijdens fysieke activiteiten of bijvoorbeeld onder de douche. Na Stap 4 is het tijd voor de uitvoering.

Gestuurd of onbewust

Je kunt het natuurlijke proces op bovenstaande manier volledig bewust en gestuurd uitvoeren. Dit proces zal ook altijd ongestuurd en onbewust plaats vinden. We worden door alle signalen die we onbewust waarnemen beïnvloed. Als voorbeeld hoe ons brein woorden verwerkt:

  • we lezen ca. 140 woorden per minuut
  • we denken ca. 1400 woorden per minuut

Daarnaast kun beelden zien! Dat is een enorme hoeveelheid informatie die onze hersenen onbewust waarnemen. Let daarom ook op welke media je kijkt en volgt ;).

Het idee van het logo van deze website

Het logo van mijn media design heb ik gemaakt met het idee om iets met de m te doen. Net als in de logo’s van MC Donnald’s, Magnum en Mega Mindy is de m vaak al in balans als letter op zichzelf. Maar ik vond het te saai. Hoe ik verder op het idee kwam weet ik niet meer maar ik heb de schetsjes nog wel.

Een remix van mij

Ik maakte ooit 3 posters met als inspiratie een afbeelding uit een boek over design. Het kader was de opdracht. De inspiratie afbeelding vanuit mijn research was een hand met een voorwerp er aan vast. Ik combineerde steeds twee elementen samen tot 1 nieuw voorwerp, eerst als schets daarna met Illustrator. De kleur nam ik ook over en vanuit Adobe zag ik goed bijpassende kleuren die vanuit de kleurtheorie klopte.

Een visueel voorbeeld met uitleg

Mijn media design gemaakt met Spark

Ik maakte deze post met Adobe Creative Cloud Express om mijn handigheid te uiten. Adobe Express is een super fijn programma via de cloud om je eigen remixes te maken, gratis te gebruiken maar ook beschikbaar als Pro versie in een pakket van Adobe.

Met de gratis versie kun je dit:

Je neemt een voorbeeld

je pakt je (huisstijl) lettertypen, kleuren en eventueel foto(‘s).

Eigen logo erbij en je hebt je eigen remix.

Bij de gratis versie van Adobe Creative Cloud Express kom je via deze link.

Een link naar alle producten van Adobe:

Scroll to top